søndag 21. januar 2018

Totoro-kake

Nytt kakeprosjekt ble hentet i dag, og det var en Totoroinspirert kake. Totoro er visst en japansk animasjonsfilm fra 1988 etter hva jeg har lest på nett. Hadde ikke hørt om den før, men de som skulle ha kaken  sendte meg noen bilder og jeg googlet også litt etter bilder. Selve figurene var ikke så vanskelige eller tidkrevende å lage (med tanke på at jeg er ganske ny på modellering), men bladene tok lang tid å presse ut siden jeg trengte så mange. Nok et artig prosjekt til en 12-åring som feirer bursdagen sin i dag :) Tusen takk for tilliten!




Kaken består av 3 deler sjokoladekake, oppskrift som heter "Sjokoladekake med browniekonsistens", se her for oppskrift. Jeg steker kaken såpass lenge at kaken er saftig, men fast. Mellom lagene har jeg sjokoladekrem og smørkrem rundt kaken. Det er mulig jeg kunne brukt sjokoladekremen også rundt kaken, men jeg tørte ikke teste dette på denne kaken da det er første gangen jeg prøvde denne oppskriften (den er utrolig god!)



Litt fra kakelagingen:




Istedetfor å dekke hele kaken med fondant valgte jeg en litt enklere løsning siden kaken skulle dekkes til av blader. Først kjevlet jeg ut hvit fondant og skjærte ut en sirkel langs den kakeformen jeg hadde brukt. Fondanten la seg på kaken.

Deretter brukte jeg en ren saks til å klippe fondanten langs kanten. 

Deretter kjevlet jeg ut blå fondant (farget selv) og skjærte ut 2 lange remser på 10 cm (målte kakehøyden først). Disse la jeg rundt kaken. Skjøtene blir ikke synlige fordi jeg limte på trestammene her.

Det blir ujevnt siden kaken ikke er nøyaktig like høy overalt, men bladene vil skjule dette. Fordelen med denne metoden er at det er lett å få en fin og jevn kant ned mot kakefatet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar