søndag 11. februar 2018

Fastelavn og morsdag på samme dag :)

Gratulerer med morsdagen til alle mødre! Denne dagen falt på fastelavnsdagen, så da ble det boller med vaniljekrem her i huset :) Det er lite som er bedre enn varme boller når det snør sidelengs utenfor.




Jeg er ikke veldig glad i å lage gjærbakst, litt fordi det tar så veldig lang tid å lage. Men denne gang fant jeg en oppskrift som ble veldig god samt at jeg var nøye med å eltingen og jeg lot  deigen elte hele 10 minutter.

Oppskrift på 15 boller (hentet fra matprat.no) 

100 g smør
312 dl melk (jeg brukte lettmelk)
50 g gjær(fersk)
1 dl sukker
 12 ts salt 
1 ts malt kardemomme 
1 l hvetemel
1 ts bakepulver

Fremgangsmåten min:
Smelt smør i en kjele. Tilsett melken og varm litt opp til 37 grader. Del opp gjæren og bland godt inn i smørblandingen. Ha alt det tørre i en kjøkkenmaskin/eltemaskin etc. Tilsett væsken litt etter litt og elt på lav hastighet i 10 min. La deigen heve et lunt sted med plast eller håndkle over bakebollen. Trill ut boller og la heve ytterligere 45 min. Pensle bollene med egg. Bollene stekes på 200 grader i 8-12 minutter på midterste rille.

Pisk 1 liten pk fløte og tilsett opptil 1 pakke med vaniljekrem (etter ønsket smak). Tilsett ønsket konditorfarge dersom man ønsker å sette et fargepreg på kremen. Las stå i kjøleskapet frem til servering.

Lag pappfigurer eller fondantfigur som en snøkrystall (jeg brukte en kakeutstikker) og legg over bolletoppene. Sikt melis over og fjern figurene. Fyll bollene med krem, eventuelt også syltetøy. Nam!

Ferdigeltet deig



Alle barn elsker vel å få være med å lage boller (selv om det tar litt vel lang tid ifølge min datter)

Legg snøfigur i papp eller fondant etc oppå bollene og sikt melis over. Da får man en fin effekt på bollene.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar