søndag 18. mars 2018

Firkløverkake med vaniljebunn

I helgen har min datter og jeg vært på overnattingsbesøk hos våre gode venner i Sarpsborg. Fikk da spørsmål om jeg kunne bake litt utfra det min venninne hadde liggende i skapet. Var ikke vanskelig å be, spesielt ikke når jeg i tillegg fikk prøve en skikkelig Kenwood :) En god kjøkkenmaskin står øverst på ønskelista mi nå fremover :) Min venninne er kjempeflink på blomster (jobber med dette) så hun pyntet kaken med en fin og passende blomsterdetalj. For oppskrift, les videre under bildene.





Oppskrift på vaniljekake i en liten langpanne ca 20x30 cm):

150 g smør
7,5 dl ferdigkjøpt vaniljesaus (eller 5 dl + 2 dl melk)
300 g sukker
1,5 ts vaniljesukker
4,5 ts bakepulver
525 g hvetemel

Smelt smøret og visp sammen med vaniljesaus. Rør sammen alt det tørre og tilsett litt etter litt i den våte blandingen. Rør til en jevn blanding. Stek kaken midt i ovnen i ca 40 min på 175 grader. Sjekk underveis om den trenger mer steketid. Kaken avkjøles på en rist.


Firkløverglasur (også som et lag inni kaken dersom du ønsker en mindre, men høyere kake ved å legge to kakedeler oppå hverandre):
Smelt 100 g smør i en kjele. Tilsett 1 dl matfløte/fløte (halvparten kan erstattes med ferdiglaget kaffe) og kok opp. Tilsett 200 - 300 g firkløversjokolade og rør til all sjokoladen er smeltet. Tilsett 100 g melis og la glasuren avkjøles til den bres over (og som fyll i) kaken. Server straks eller sett i kjøleskapet frem til servering. Kaken kan også fryses!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar