tirsdag 8. august 2017

Fondantdebut

En liten fredsduekake med fondant!






Etter å ha lest mange blogger om  sukkerpasta og fondant de siste dagene kunne jeg ikke gjøre annet enn å ta en tur på Jernia i går for å selv teste dette ut. Jeg hadde en ekstra pakke med sukkerbunn liggende i skapet og smørkrem fra kaken jeg lagde i går. Derfor var det igjen pynten som stod i fokus, ikke smaken. Kaken ville jeg ta med til min venninne dagen etter. Hun er høygravid og jeg hadde lyst til å ha med noe ekstra. På Jernia fant jeg lilla fondant fra Cacas på tilbud, 250 grams pakker til 10 kr. I tillegg fikk jeg kjøpt 1 kg hvit fondant til 30 kr. Datoene var utgåtte, men damen i kassen mente at det ikke gjorde noe verken for smak eller konsistens. jeg kjøpte også en Fondant Rolling pin 23 cm.





Jeg hadde ikke så mye smørkrem igjen, men nok til å lage en liten kake. Jeg la en liten tallerken oppå sukkerbunnen og skjærte rundt slik at jeg fikk en liten kake. Så la jeg 2 lag med smørkrem med bananskiver over. Deretter rullet jeg ut 250 g fondant på plastmatten jeg hadde liggende. Da trengte jeg ikke verken melis eller maizenna under. Jeg hadde gledet meg så til dette, for jeg fikk så mange rifter i marsipanen dagen før. Selve konsistensen var ganske ulik marsipanen, og den var lett å rulle ut. Da var forventningene såpass store at skuffelsen var desto større da jeg fikk rifter og folder langs kantene og i skjøten mellom den vannrette og loddrette delen på kaka. For å dekke dette til lagde jeg en hvit, høy kant og la rundt. Først kjevlet jeg ut en lang form med fondant før jeg kuttet borden ut med en pizzaskjærer. Denne limte jeg må med vann. Fuglene og hjertene ble skjært ut med pepperkakeformer og lagt på der underlaget var riftete. Det ene hjertet skjuler den lite pene skjøten fra borden. Jeg har fort erfart at slike ujevnheter lett kan skjules bak slik pynt :)




Ganske skjev, men søt allikevel


Søt kake med en altfor søt masse inni

Jeg var så spent på smaken, også fordi jeg hadde laget samme kake innholdsmessig til barnehagen i går. Dessverre var smaken kjedelig og tam. Hvit sjokolade smaker ikke sjokolade,  og sukkerbunnene var tørre. Det ble en altfor søt masse. Jeg måtte bare beklage til venninnen min og si at dette var del av et prøveprosjekt. Hun mente den var god, men jeg vet ikke om jeg tror på henne. Jeg lovte henne iallefall en ny kake når babyen kommer :) Og da skal den smake skikkelig godt!


Ellers en søt og fin kake som bærer preg av mange nybegynnerfeil godt skjult med pynt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar