søndag 10. september 2017

Cupcakes til papirbryllupsdag

I går hadde vi besøk av et vennepar som nylig har vært gift i ett år, altså hadde de papirbryllupsdag. I den forbindelse lagde jeg cupcakes med diverse pynt til de kom på besøk. Jeg klarte ikke helt å bestemme meg for pynten og satt flere kvelder og lagde litt småpynt som jeg til slutt plasserte på alle muffinsene. Jeg har ikke tatt steg-for-steg bilder dessverre, da det ble mye ulik pynt her. Litt forklaring kommer underveis og på slutten. 

Papirbryllupscupcakes med mye ulik pynt.


Jeg har her stekt muffinsene i to ulike former, de minste ble stekt i papirformer som ikke er synlige på bildet For at de skulle avkjøles raskest mulig og ikke bli fuktige tok jeg de ut av formene før videre pynting. Dette trenger man ikke gjøre med de andre vanlige muffinsformene av papir (som jeg har brukt på de store muffinsene).

En ordentlig kakedummie brenner seg på ovnen når muffinsene skal sjekkes. Au!

Her har jeg skjært av toppene på de minste muffinsene slik at de dekker 3/4 av formen. Nå som de er avkjølte kan jeg dekke toppene med ostekrem. Sprøyteposen sees i bakgrunnen.

Fargen på ostekremen etter jeg har tilsatt litt rosa pastafarge.

Med godt utstyr og en god oppslkrift var det lett å lage en fin form på kremen.

Ferdig resultat, litt mørkt bilde da det ble tatt sent på kvelden.


Litt brudeinspirerte cupcakes. Bør bruke beige fondant neste gang og ikke gul. Søte og enkle å lage uansett! 

I løpet av uken har jeg laget pynten til cupcakene, og på fredag bakte jeg selve muffinsene. For oppskift på muffins og ostekrem til toppingen se her. Jeg tilsatte litt pastafarge i kremen for å få den lyserosa.
Siden muffinsene hever under stekingen, ble de ganske ulike utseendemessig. Jeg har derfor skjært av toppene slik at alle muffinsene fikk en flat topp før jeg la på ostekrem med sprøyepose. Deretter la jeg på de ferdige "lokkene" jeg hadde laget flere dager i forveien. Så var det bare å la cupcakene stå over natten i kjøleskapet og stivne. Gjestene ble kjempefornøyde med gaven og de fikk selvfølgelig med seg restene hjem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar