torsdag 14. september 2017

Bursdagskake med litt for mye pynt

Denne uken har jeg laget en kake til min gode venninne som har bursdag i dag! Hun er naprapat og dermed har jeg laget en kake basert på naprapatlandslagets logo og litt fra hennes privatliv bestående av trening, Solo super, is, kaffe og baby i magen :).


Venninnen min elsker Solo super, kaffe, is og trening. God blanding :)





Jeg laget pynten på mandag og tirsdag og da jeg skulle pynte kaken i går ble det litt mye. Less is more heter det, men jeg klarte ikke begrense meg. Det er første gang jeg lager diamantmønster på en kake, og det var litt vanskelig å holde hånda støtt. En annen utfordring er å få kaken mest mulig rett, jeg må øve og øve videre på dette. Hvis jeg kunne laget kake hver dag hadde jeg nok raskt blitt god. Å legge lokk går stadig bedre, denne gang brukte jeg en stor plastkjevle, og dette forenklet utrullingen av fondant betraktelig!

Denne blomsten lagde jeg for flere uker siden og oppbevarte tørt og mørkt. Veldig skjør, så litt av bladene knakk under transporten dessverre,

En søt detalj, venninnen min er nemlig gravid :)

Vektstangen ble kort da den knakk under monteringen. Men det er heldigvis bare smådetaljer jeg legger merke til og ingen andre.


Kettlebells og manualer :)











Blomsten burde vært på toppen av kaken i stedetfor å stikke ut, men det var ikke plass merkelig nok...:P



Ett lag med bringebærmousse og ett lag med vaniljekrem. Sjokoladesmørkrem rundt.



Litt om fremgangsmåten:

Jeg har laget en kake i en 22 cm form, og snudd den på hodet. Siden en kake stekes ujevnt kommer det fort et "fjell" på toppen av kaken og denne har jeg skjært flat.

Demning av smørkrem på 1.laget. Nederst har jeg forsøkt å føre på litt smørkrem rundt fordi kaken gikk innover mot kakefatet, altså var det ujevnt. Da var jeg redd kaken skulle "knekke" på grunn av tyngden den etterhvert får oppover.

Bringebærmousse inni demningen. Jeg har kun brukt 1/2 av oppskriften, og dermed kan resten fryses og brukes senere til en annen kake, evt kan resten brukes i lag 2. 

2. lag med kake, ble litt ujevn skjæring da jeg skjærte mens kaken var lunken. Da lappet jeg litt sammen, det får være lov når man er dummie.

Nytt lag med demning av sjokoladesmørkrem. Som fyll har jeg her brukt ferdigkjøpt vaniljekrem og tilsatt grovt opphakket daimsjokolade.



Siste kakebunn legges på. Den siden som er opp, er den siden som har vært i bunnen av kakeformen under steking. Slik får man en jevn og fin topp.

Smørkrem legges rundt hele kaken med spatel. Jeg bruker roterende kakefat under, slik blir det lettere å jobbe med kaken.

Hvit fondant er rullet ut og legges over kaken. Her har jeg brukt nesten 1 kg, men jeg kunne nok klart meg med 800 g. Jeg liker å bruke mye nå som jeg er ny, siden jeg ikke klarer å rulle en jevn runding. Ergo blir det akkurat nok fondant noen steder, mens andre steder er det veldig mye til overs slik som vises på bildet.

Smootheren brukes til å gni over kaken for å få en jevn overflate. Deretter trykkes fondanen inn på sidene. Jeg begynner øverst og jobber gradvis nedover og rundt. Mot bunnen trekkes fondanten ut og trykkes inn, dette for å unngå folder.

Deretter skjæres overflødig fondant bort med et pizzahjul. Jeg har skjært litt for mye enkelte steder, dette kan jeg skjule senere med en perlerad etc.

Diamantmønster lages med en pregermatte, smoother, spiselig lim, pensel og perler.

Trykk pregermatten inn i fondanten med en smoother. Da lages bare grunnlaget, deretter går jeg over med et minipizzahjul som jeg kaller det.

Bruker her  et vertøy til å lage små groper i skjøtene og en  pensel til å plassere lim i hvert hull. Deretter plasserer jeg perlene forsiktig i hvert hull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar