onsdag 20. september 2017

Svampebob

Ukas kake ble en Svampebobkake til min far som kom på overnattingsbesøk. Han og jeg har digget Svampebob i en årrekke, og jeg klarte ikke vente helt til bursdagen hans i mars med å lage en skikkelig Svampebobkake! Derimot kan jeg eskalere og lage en enda kulere kake når den tid kommer...





Jeg hadde en rund kake i frysen som jeg skjærte ut en firkant av, ca 15x15 cm. Inni hadde jeg smørkrem og jordbærmousse, se oppskrift her. Jeg har brukt samme oppskrift som bringebærmoussen, jeg byttet bare ut bærtypen. Den ble litt for løs, og jeg funderer på om 1 gelatinplate ekstra kunne gjort den mer "fast".



Smørkrem med Dronningsjokolade rundt der joirdbærmoussen skal plasseres.


Kaken er fyllt og dekket med smørkrem. For å få kremen til å stivne plasseres kaken i kjøleskapet minst 30 min. For en enda finere finish kan et nytt lag smørkrem legges over kaken.


Fondanten er rullet ut og skjært til en stor firkant.


Lokket legges over kaken.





Smootheren føres over toppen for en jevn og fin overflate.


Så er det kantene sin tur. Dette er første gang jeg trekker en firkantet kake, og trekking er fortsatt en liten utfordring. Jeg har lest på diverse blogger at hjørnene skal trykkes inn, og man skal ikke trekke i fonrdanten. Litt pirkete arbeid, klarer ikke helt forklare hva jeg gjorde bra og hva jeg burde gjort annerledes. Antakelig var lokket litt for tynt flere steder.


Skjevt hjørne, antakelig på grunn av dårlig grunnarbeid på smørkremen.
Så revner hjørnet noe veldig, og jeg mister alt motet. Forstår ikke hvorfor, er det for tynt lokk eller er kremen under for fuktig?
Så er det buksen sin tur, jeg har rullet ut brun fondant og skjært en rett linje. Så legger jeg buksen rundt formen, men på baksiden må jeg gjøre dette på nytt. Jeg kunne brukt et verktøy for å lage en lang remse, slik jeg har gjort med skjorten (se under).
Her har jeg først laget en lang pølse og rullet den ut på langs bortover. Så har jeg skjært en lang rems med et redskap som heter fondant ribbon cutter. Så limes den rundt kaken over buksen, se bildet under.







Her har jeg begynt å skjære ut beltet til buksen.
Jeg skjærer det meste ut for hånd, øynene er laget med runde utstikkere.


All pynt er laget med fondant tilatt tylosepulver for å få elastisk form på fondanten samt at delene tørker til dagen etter når det kan monteres på kaken.
Diverse runde former til svampeformen.






Her ser man det ferdige resultatet! Tross stygge rifter så reddet jeg nok en gang kaken med å pynte den rikelig :)
 
 


 















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar