søndag 17. september 2017

Hello Kitty

I dag var jeg så heldig å få lage min første ordentlige bestilling, nemlig en Hello Kitty kake til ei 3-åring som ønsket seg så gjerne en rosa kake til sin bursdag. Og rosa ble det, og det ble en del pynt på kaken også :) Like kort som jeg har laget kaker har jeg også laget modeller, så jeg må si jeg ble veldig fornøyd med den søte figuren av Hello Kitty.




Jeg plasserte figuren litt for langt bak på kaken og dermed hellet hun litt bakover, så jeg reddet henne litt ved å plassere 3 sugerør bak henne, og puttet fondanthjerter på blomstertråd oppi sugerørene. Det ble litt ballongaktig over det.
For oppskrift på kaken og fyll se her.


Etter noen bilder av kaken legger jeg ved noen bilder av pynten jeg har laget. Jeg husket rett og slett ikke å ta bilder under hele prosessen, det er lett å glemme når man gjør mye underveis.






 





























Fra pyntelagingen

Utstyr:
- Diverse former og utstikkere
- Fondant i ulike farger tilstadd tylosepulver slik at fondanten stivner til dagen etter (1/2 ts per 250 gram fondant).
- Spiselig lim og pensler
- Plastkjevle
- Matte til underlag
- Perler
- Plastkniv og modelleringsverktøy
- GOD TID

Utstyret jeg har brukt, iallefall det meste av det.

Trykk ned fondant i tallformen

Skjør bort det overflødige. Trykk så på toppen slik at fondanten får godt feste i formen. Frys i ca 10 min før den tas ut av formen, da går det lettere.

Skjær ut blomster med en utstikker.

Bruk en balltool til å forme bladene/mønsteret. Lim på perler i midten med spiselig lim.


Skjær ut større blomster hvis ønskelig.


Jeg bruker et større balltool til å forme bladene. Dersom man gjør dette oppå en blomstermatte, vil endene bøye seg oppover der fondanten er tynnere. Slik får blomstene mer liv. Dette kan gjøres på mange ulike måter, og det er bare å prøve seg frem. Litt teknikk kreves, så jeg lagde noen enkle til denne kaken da jeg ikke er så erfaren på blomsterlaging enda.

En fin samling blomster klar til å tørke 1-2 døgn tørt og mørkt på tørkepapir. 


Hello Kittyene lages med å kjevle ut hvit fondant og trykke ut hjerteformer med en utstikker.

Det er greit å ha litt tykkelse på fondanten.

Balltool brukes til å lage groper til øynene.


Til øyne har jeg brukt svart kakepynt som jeg kjøpte på matbutikken vår.

Litt spiselit lim legges i gropen med en smal pensel. Pass på å ikke bruke for mye, da kommer det ut på sidene slik på det nederste hjertet til høyre.

Værhår tegnes på med svart spiselig tusj, og nesene formes og limes på for hånd.


Jeg har brukt en figurform til å lage sløyfene.

Trykk ned fondanten med modelleringsutstyr. Jeg tok sløyfa forsiktig ut av formen med en gang, men formen kan også fryses i 10 min slik at den slipper lettere.

Lim på sløyfen med spiselig lim.

Skyene er laget med utstikkere.

Ballongene er laget med runde utstikkere og kjevlet avlange. Trådene er laget med formen under.

Jeg har brukt denne formen til å lage tråden til ballongene og kuttet i ønsket lengde etterpå


Dette er dessverre det eneste bildet jeg tok av Hello Kitty-figuren min underveis i prosessen

Nå skal kaken fylles og pyntes.

Nam nam! Sjokoladesmørkrem og bringebærmousse. Se "Mine oppskrifter" for oppskrift.

Jeg har farget hvit fondant til rosa (ca 900 gram) og kjevlet ut. Legg lokket forsiktig over kaken.

Bruk smootheren til å lage en jevn overflate.

Her har jeg vært litt uheldig med fondanten, så jeg fikk hull her og der. Heldigvis har jeg mye pynt som skal på og som skjuler dette. 



Den store blomsten har jeg laget for en stund tilbake, med utstikkere, balltool, blomstermatte, spiselig lim og perler. Jeg skal lage et eget innlegg om dette en annen dag. Hjerteballongene står plassert oppi sugerør fordi jeg trengte å ha noe støtte bak figuren. Hjertene er tørket rundt blomstertråd og satt oppi sugerørene. Det var det eneste jeg kom på da jeg måtte finne en rask og lur måte å støtte figuren opp på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar