onsdag 1. november 2017

Halloween

I går var det Halloween,og i løpet av de siste årene har denne tradisjonen inntatt oss med full kraft. Tidliger var jeg ganske imot denne feiringen, delvis fordi det er sterke handelskrefter som står bak, og det genererer enda sterkere kjøpepress for både foreldre og barn. Som småbarnsmor ser jeg at vi kanskje ikke slipper unna denne feiringen i fremtiden, men det kan gjøres på mange ulike måter som ikke trenger å koste så mye.





Vi inviterte naboene på halloweenmiddag med det jeg kalte "halloweenspaghetti". Jeg kom over noen kule paprikaer på en kakeblogg og valgte å kopiere dette. Så kjøpte jeg tallerkner, servietter og kopper på Nille. Barna som kom elsket det, og det ble en hyggelig kveld innendørs. Selv om vi ikke hadde gresskar eller lykter utenfor, kom det et par puljer på knask og knep hos oss, og våre små barn syntes det var mer spennende en skummelt heldigvis.

Figurer i fondant til barnehagen da de skulle feire Halloween.

Jeg fikk spørsmål fra en kollega om å lage noen halloweenfigurer og fingre til hennes barn halloweenfeiring, og det takket jeg ja til. Jeg lagde figurene mer enn 1 uke før bruk, og det går helt fint så lenge de ikke spises. Smaken blir den samme, men figurene blir ganske harde. Det er heldigvis utseende som var viktigst :)

Det meste under er skjært ut med kniv for hånd, foruten bein og rundinger til øyne. Fingrene er farget med kakaopulver, slik at de ser skitne ut. Jorda i kisten er en blanding av kakaopulver og sukker. Kisten er skjært ut for hånd og alle delene tørket i 2 døgn før jeg limte de sammen med spiselig lim. Delene passet ikke nøyaktig sammen alle stedet, slik at "jorda" da ville drysse ut hvis jeg hadde lagt det rett oppi kisten. Jeg tettet dermed kisten igjen fra innsiden med fondant. Jeg brukte en mønstermatte til å trykke tremønsteret på utsiden av kisten, dette før jeg la delene til tørk.



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar