onsdag 28. mars 2018

Barselkake / dåpskake


Jeg har hittil elsket å lage fargerike kaker med masse pynt, men nå har tiden kommet til å øve mer på enklere og delikate kaker slik som denne barselgavekaken jeg laget til min gode venninne. Jeg synes den ble så søt, og diamantmønsteret gikk litt lettere denne gang. Trikset for meg er å vise frem det partiet som ser penest ut! På baksiden er mønsteret litt mer ujevnt.


Bokstavene ble farget med pulverfarge, men ser at jeg enten burde valgt en lysere farge eller gjøre det på en annen måte. Forbedringspotensiale her også :)


Her skriver jeg litt om fremgangsmåten:

Hvalen er stukket ut med en utstikker (tykk fondant) og spaghetti er stikket inn slik at den står stødig på kaken.Øyet er er spiselig perle, munn er tegnet på med svart tusj. Bokstavklossene er laget av en egen silikonform, og blomsten er laget ved hjelp av en utstikker som heter "The easiest peony ever" (var ikke kjempelett synes jeg, trenger ihvertfall mer trening for at den skal bli som formen reklamerer for). De rare bokstavklossene er min datter sine, hun insisterte på å lage sine egne og at de skulle ligge til tørk på samme fat...

For å trekke kaken forsøker jeg meg her på "opp - ned - metoden". Jeg har ikke helt lest om riktig fremgangsmåte, jeg bare kom over en video på nett forleden. Forsøkte etter beste evne. Synes kanskje bunnen ble finere enn å måtte skjære rundt kaken for å fjerne overflødig fondant.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar