onsdag 23. august 2017

Cupcakes med sjokolade

I kveld har jeg laget sjokolademuffins med ostekrem til vi får familiebesøk i morgen. Pyntet hadde jeg laget et par dager i forveien. Håper dette blir en stor hit for barna!







Oppskrift på muffins, ca 15 store
3 egg
2,25 dl sukker
1,5 ts vaniljesukker
150 g meierismør
3 dl lettmelk
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
(evt 3 ss kakaopulver eller 100 – 200 gram hakket sjokolade av ønsket type)

Visp egg, sukker og vaniljesukker til luftig eggedosis. Bland alt det tørre. Rør inn smeltet smør, melk og den tørre blandingen litt etter litt. Tilsett evt hakket sjokolade til slutt og rør om. Fordel røren i store muffinsformer. For å bevare formen under steking kan man bruke muffinsbrett eller former i aluminium som på bildet. Disse kan kjøpes på f.eks Jernia. Stekes på 200 grader i ca 15 minutter. Avkjøles før topping legges på.

Ostekremtopping til muffins

200 g naturell kremost eller philadelphia

1 ts vaniljesukker

50 g meierismør

6 dl melis

Rør sammen kremost, vaniljesukker og romtemperert smør. Tilsett melisen litt etter litt til toppingen blir fast.  Dersom man ønsker å tilsette farge gjøres også dette.


Pynt til cupcakes

Utstyr:
Fondant i ulike farger tilsatt tylose (1/2 ts pr 250 gram gnis inn i deigen. Justere mengde etter behov)
Rolling pin
Diverste utstikkere
Svart spiselig tusj
Spiselig lim og en liten pensel
Modelleringssett

Jeg har kjøpt dette på Jernia, Cacas.no, kakeboksen.no og kakedilla.no





Muffinsene bevarer formen om man steker de i muffinsbrett eller aluminiumsformer som på bildet.
Skjærer vannrett med en kniv for å få jevn flate til å legge fyll på
 
Glasuren
Farge til glasuren med Wilton-farge.
Husk å bruke hansker, jeg kom borti fargen og det sitter i flere dager

Du trenger ikke mye farge, jeg brukte 1/2 ts og det var nesten for mye
 
Sprøytepose



Nå viser jeg hvordan jeg har laget en del av pynten:
 
Tylosepulver tilsettes fondanten, 1 ts pr 250 gram fondant.

Jobb pulveret godt inn i deigen.

Ferdig til å lage figurer med
 

Utstikker med rund form






Såpass ivrig med kameraet at jeg mistet det rett i fleisen på kakemonsteret
 
Modelleringsverktøy til å lage mønster
Her har jeg kun brukt runde former og utstikkere


Spiselig tusj. Fuglen er trykket ut med en utstikker.
Modelleringsverttøy til å lage vinger
Spiselig lim

Delene limes på hverandre


Ulike smileys av runde utstikkere, hjerteformer og utskjæringskniv


Forbokstaven til jentene som var på besøk. Glasuren ble litt for tynn, jeg hadde glemt å tilsette siste dl med melis :P Legoklossene ble skjært ut med kniv, knottetoppene ble formet med en liten, rund utstikker.


Utstikker med sky er utgangspunktet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar