tirsdag 29. august 2017

Rose i fondant, steg for steg

Jeg har i dag laget min aller første rose basert på en form jeg kjøpte til dette og meget god veiledning fra bloggen emmaskakedesign.blogspot.no, min favorittnettside nå for tiden. Her er det utrolig flotte kaker og gode steg for steg-forklaringer underveis. Verdt å ta en titt eller flere! 




Jeg forklarer her hvordan jeg lagde blomsten utfra det jeg gjorde. Fikk det faktisk gange greit til, selv om jeg kanskje ikke gjorde helt riktig i alle trinn.










Begynn med en klump fondant eller annen sukkerpasta. Fra før har jeg tilsatt tylosepulver, 1/2 ts pr 250 gram fondant. Kjevle ut med en kjevle i plast.

Lag en passelig stor kjegleform i fondant.


 Trykk ut en blomst, denne er 8 cm lang og har 5 kronblad. Jeg har kjøpt min på cacas.no


Balltool: lag små sirkelbevegelser med redskapet, og trykk i endene slik at bladet bølges. Her bruker jeg en egen blomsterpute til underlag for at arbeidet går lettere og for å unngå rifter. Her må man bare prøve seg litt frem, rett og slett prøve og feile litt. Ikke for tjukk og ikke for tynn. Ulike blader gjør bare blomsten unik.

Lag en stripe med vann eller spiselig lim, dette fester bladet inntil knoppen. 

Legg kronbladet rundt knoppen og trykk lett. Dette er blomstens kjerne.

Trykk deretter ut en ny blomst og bruk balltoolet på samme måte som i stad. Form bladene med små sirkler og lette trykk i kantene. Her har jeg gjort mitt beste, bildet ble ikke så bra da jeg ikke er så god på å unngå skygge :) Formen ser veldig ruglete ut, men det ble faktisk ikke slik da blomsten var ferdig.


Legg på vann eller spiselig lim i midten av blomsten.

Plasser kjernen oppå limet.

Begynn så med å legge på ett og ett kronblad. Ta på lim eller vann på ca 3/4 av kronbladet.

Etter første kronblad er plassert, legg på det bladet som er ovenfor. Plasser deretter annethvert blad inntil kjernen. 

Slik ser rosen ut før siste blad er plassert. Flott skygge av mobilen min er også å se.

Nå gjentas prosessen to ganger til, og i bakgrunnen sees blomsten etter én runde.

Her har jeg laget to blomster i ulike rosafarger.

Underveis i siste runde.
Blomsten er nå ferdig, og jeg leste at det var lurt å bruke papir under mens blomsten tørker, Jeg brukte også litt mellom bladene. Jeg tenkte at sølvpapir også kan fungere, så lenge det ikke lager riper eller merker i bladene.


Når blomsten var ferdig brukte jeg en pensel til å legge et lag glitter. Jeg har brukt både rosa og hvitt pulverfarge, "Rainbow dust" fra kakeboksen.no. Jeg må lete etter noen tips på nett om hvordan det blir finest, og muligens bør jeg gjøre det når rosen har tørket og bruke en større pensel. Og jeg kunne evt kun penslet glitter i kantene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar