fredag 25. august 2017

Søte babyer i fondant

Her viser jeg fremgangsmåten for å lage supersøte og enkle babyer i fondant. De kan brukes til pynt på kake eller som pynt til cupcakes, og er ypperlige til temaer som babyshower.






Start med å rulle ut fondant i beige farge, jeg har brukt en matte i gummi som ikke hefter. Rolling Pin er helt genial til å rulle med!



Til å forme hodene har jeg brukt en rund utstikker. Den en rund på den ene siden og har et fint mønster på den andre siden. Begge sider kan brukes, men jeg brukte den slette siden til å lage disse.





Så gjør jeg det samme med rosa og blå farge, det skal bli luene til babyene. Jeg kjevlet kanskje litt for tjukke deler, da jeg ville montere med en gang. Hvis hver og en del får tørke over 1-2 dager så tror jeg kanskje at man kan lage delene litt tynnere uten at de blir vanskelig å håndtere ved montering. Dette har jeg ikke forsøkt enda, da jeg er for ivrig og vil montere med en gang :)




 Stikk ut samme rundinger med den samme formen.


Bruk en linjal eller tilsvarende til å skjære en rett kant. Dette blir luene. Skjær også en rett stripe som blir kanten på lua. 


Monter delene med vann eller spiselig lim. Forsøk å skjære litt langs kanten på bremmen slik at kanten går i ett med lua. 


Deretter lager man smokkene og nese ved hjelp av runde utstikkere. Til nesa brukte jeg en liten rund utstikker og trykket ut to stykk som jeg la oppå hverandre og formet fint sammen.


Med en litt større rund utstikker lager jeg den den største smokkdelen. Så bruker jeg den lille igjen til å lage den minste smokkdelen.  Delene limes sammen med spiselig lim.


Spiselig lim og pensel. På flate figurer trenger man ikke mye lim. Pass på å ikke ta i kantene, da kommer det fort på utsiden og det er ikke så pent.


Jeg bruker modelleringsverktøy til å lage mønster i bremmen. En vanlig kniv kan også brukes.



 Monteringen er i gang.


Jeg forsøkte først å bruke en kniv til å lage sovende øyne, men det ble ikke pent (det ser man på det ferdige resultatet). Heldigvis fant jeg ut at et av modelleringsverktøyene hadde en form jeg kunne bruke. Har man ikke dette kan man prøve med kniv, men da ville jeg øvet litt først.


 Ett øye med kniv og ett øye med riktig verktøy.


Til slutt ruller man ut to baller som er dusken på lua. Jeg har også brukt litt rosa shimmerpulver/glanspulver til kinn. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar