lørdag 7. oktober 2017

Karsten og Petras kosedyr

Det er utrolig hyggelig å få lage kaker til barnebursdager, og denne kaken var spesielt artig fordi det var til min datters bestevenn som ble 3 år denne uken. Han elsker Karsten og Petra og da valgte jeg å lage en kake med de søte kosedyrene "Løveungen" og "Frøken Kanin". Jeg vhar kke laget figurene før, men det er mye god hjelp i bilder på google.





Litt fra fremgangsmåten:


Jeg har her farget 1000 g fondant med blå farge fra Wilton. Jeg bruker ca 1/4 ts til 1000 g, og man må for all del bruke hansker til dette! Elt og kna deigen godt slik at fargen blir jevn i hele deigen. Rull deretter ut på et tynt lag med melis. Lokket bør være ca 4 mm tykt for å ikke revne. 

Lokket er rullet ut (litt for stort så jeg i ettertid, og det ble også litt for tynt enkelte steder dessverre)


.
 
Ved hjelp av en utstikker, linjal og kniv formet jeg gress som utgjør en jevn og fin kant neders på kaken.

Gress og skyer er enkel og veldig fin pynt til en kake. Skyene er formet med ulike ustikkere. Skyene kan også dekke til ujevnheter i lokket, så det er en god vinn-vinn-situasjon: dekorativt og skjuler sprekker :)

Hodet og kropp er festet sammen med en bit spaghetti og spiselig lim. Ørene er også festet på samme måte til hodet. Formene er lagt under armene slik at de stivner inntil kroppen og ikke faller av. Den runde ballen er halen som skal festes på til slutt etter at figuren har tørket.Jeg brukte til slutt spiselig tusj til å tegne munnen, men dette ble gjort dagen etter fordi det er mye lettere å tegne på fondant som er tørr og ikke myk.

Til å være første gang jeg lager disse figurene er jeg veldig fornøyd med resultatet :) Litt rar kropp og hals, men det er ikke synlig med mindre man tenker over det.

Figurene er festet til kaken med spaghettipinner. Ballongen er laget av samme runde utstikker, og her er det bare å sette sammen de fargene man ønsker. Mellom skjøtene på gresset har jeg plassert blomster. Bokstavene ble laget med alfabetsilikonform og tallet skjærte jeg ut for hånd med kniv og sprayet med perlespray for å få en glinsende overflate.





2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett