tirsdag 21. november 2017

My little pony

En fargerik kake til en My Little Pony-entusiast som blir 4 år.  Nok et artig oppdrag der jeg fikk bruke mange flotte farger. Hipp hurra for Emilie! Selve ponyene er faktisk viskelær kjøpt på Toys are us, og kan brukes i ettertid av bursdagsbarnet. Siden jeg også lagde bursdagskake til min egen datter på samme tid, fikk jeg ikke forsøkt meg på å lage My Little Pony-figurer i fondant, men det har jeg veldig lyst til å lære meg! Noe som kan likne er disse figurene jeg lagde tidligere i høst, søte enhjørninger.








Kaken ble laget på en onsdag, men skulle ikke spises før søndagen. Siden jeg ikke kunne lage kaken dagen før slik jeg pleier, valgte jeg i samråd med bursdagsbarnets mor å fryse kaken og la den tine over natten i kjøleskapet fra lørdag til søndag. Dette går veldig fint, og fondanten holder seg like fin etter å ha vært fryst. Oppskriften jeg bruker på kaken er så saftig at man ikke smaker at den har vært fryst. Se her for oppskrift på sjokoladekake med browniekonsistens.

På grunn av plassmangel til en høy kake i frysen valgte jeg å levere kakene i 2 deler, og familien kan selv plassere den lille kaken oppå den store uten problem. Kakene er så faste i utgangspunktet at den lille kaken ikke vil sive ned i den store. For å være helt sikker anbefalte jeg dem å plassere noen sugerør ned i den store kaken og klippe de til kun noen mm over overflaten.



Regnbuen limes sammen og legges rundt en gryte over natten for å få en buet form. Den kan også lages samme dag som kaken pyntes, men for å få tid til alt lager jeg pynten inntil flere dager i forveien. Siden fondanten tørker er det viktig å få den rette formen på figurene.


Første del av kaken er dekket med fondant, og resten brukes til å lage del 2.


1. kake fylles med daimmousse og rundt innholdet har jeg et lag med sjokoladesmørkrem.


Utstyret jeg bruker for å trekke kaker.


Pynten legges på. Skyene hadde jeg laget dagen før slik at de stivner. Gresset laget jeg samme dagen slik at jeg kunne bue det rundt kaken.



Nesten ferdig





Den lille kaken skal settes oppå den store etter å ha vært fryst noen dager.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar