torsdag 21. desember 2017

Nissefest

Barnehagen til min datter (Nesehornavdeling) hadde nissefest i går og da klarte jeg ikke å la være å diske opp med noen artige cupcakes. Pynten ble laget på et par kvelder og så frøs jeg muffinsene med pynten ned frem til selve dagen. De holder seg i tipp topp stand i fryst tilstand.





Denne gangen innrømmer jeg at jeg har jukset litt og brukt Toros ferdige langpannepose. Det ble nok til 15 store muffins. Pga cøliaki på avdelingen lagde jeg også Toros pose med glutenfrie rundstykker. Da tilsetter man bare ønsket mengde kakao. Jeg brukte 1/2 pose og tilsatte 2 ss bakekakao.De vanlige muffinsene hevet til ulik størrelse, og toppene skjærte jeg av med en kniv slik at de blir flate til ostekrem og pynt. Altfor farlig godt å ha liggende muffinstopper på kjøkkenbenken!







Ostekremen lages enkelt etter oppskrift her. Bruk litt pastafarge for å få en artig effekt. Jeg valgte her å bruke grønn, og man kan se mengden jeg brukte under. Det ble kanskje 1 ts totalt, noe som nesten ble litt for mye. Jeg brukte en sprøytepose til å legge et lag krem over muffinsene, men man kan fint bruke en sleiv,kniv eller en spiseskje til dette. Hensikten er å legge et mellomtykt lag slik at pynten fester seg i muffinsene. Til dette trengs det egentlig ikke mye, så her går det mest på smak og behag. Barna i barnehagen hadde vært helt grønne i ansiktet, så jeg hadde nok brukt litt mye. Søtt og godt er det iallefall :)





Noen bilder av pynten:















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar